söndag 16 januari 2011

Pippi del 3

Huvud

V 1, Virka 1 v fm

V 2, 2 fm i varje m = 36 m

V 3-14, fm

V 15, 1 fm, 2 fm tills. Varvet ut = 24 fm

V 16, 24 fm

V 17, som v 15 = 16 fm

V 18, 16 fm

V 19, virka ihop 2 och 2 = 8m

V 20, 8 fm

Stoppa huvudet

V 21, som v 19, ta av garnet, stoppa klart och fäst ihop

Arm

Hudfärg

Virka 2 lm

Virka 6 fm i andra lm, ta ihop med en sm i första fm.

2 fm i varje m = 12 fm

V 3-28, 12 fm,

Byt färg

V 29-36, 12 fm i klänningsfärg

Ta av garnet och dra genom öglan, lämna ganska lång tråd som du använder när du syr fast armen. Stoppa och sy fast på kroppen


Stickan brukar jag brutalt köra genom som hjälpmedel att få armarna likadana.

Bara håret kvar

Jag brukar ta en större bok som jag lindar garnet runt, ca 60 v. Klipper upp ena sidan och fördelar jämnt på huvudet. Jag brukar sy fast håret med en mittbena och sen med ett par stygn i nacken. Fläta, jag trädde en ståltråd genom flätorna och huvudet för att få dem styva
Nu är det bara detaljerna kvar, låt fantasin flöda och hoppas jag inte glömt något. Är det något så bara hör av er, och låt mig gärna se era Pippi. Håll till godo!
Må gott

4 kommentarer:

4U2 sa...

En dag, en dag skall jag försöka mig på en. Försöka iaf!

Pixi sa...

Oh vad skoj !Jag är på¨mitt fjärde ben nu ,tyckte det var lika bra att göra 2 samtidigt..(som du ungefär,hehe)Tack för mönstret,men är sugen på att göra pippitröjan med till henne..Alltid kul med lite extra kläder.Hur har du gjort den ?Kram =)

4U2 sa...

Hörde om en katt som fick vårkänslor idag ...

Pia sa...

Denna docka vill jag bara göra, men när? När barnen var små gjorde jag pippi som waldorfdocka och den var med länge. Nu vill jag göra en till mig själv.=O)