lördag 15 januari 2011

Del 2



Nu kör vi igen, dockan blir minst 30 cm lång när den är färdig för de som undrar,

Dags att börja stoppa lite, annars blir det för knöligt.

Nu ska kjolen virkas. På min Pippi i vintertröja gjorde jag ingen kjol utan fortsatte med trosfärgen på överkroppen också. Den första Pippin har bara en enkel kjol och den andra har dubbel, det är en smaksak ni får välja själva.

Kjol

Lägg upp 50 lm och ta ihop till en ring

V 1-5, fm

V 6, 5 fm, virka 2 fm tills. Varvet ut

V 7-8, fm

V 9, 4 fm, 2 fm tills. Varvet ut

V 10- 16, fm = 36 fm

Vill du ha dubbla kjolar gör du likadant men bara 13 eller 14 v. Tänk då på att du gör den längre kjolen i en annan färg och den övre kjolen ska ha samma färg som tröjan.

Placera kroppen i kjolen, de ska nu virkas ihop,

trä nålen genom båda lagren och virka fm varvet runt. = 36 m

Vill du ha dubbla kjolar virkar du på den likadant nästa varv.

Virka runt i fm för överkropp i 14 v.

Virka ihop 2 och 2 fm = 18 m

Stoppa kroppen,

Virka 1 v fm

Byt färg till hudfärgHänger ni med ännu? Inte mycket kvar nu

5 kommentarer:

Saannis - 2barnsmamma inom 1mån sa...

Vad spännande :) Roligt att du väljer att dela med dig utav mönstret.

Anonym sa...

stort stort tack för du är så generös och delar med dig av detta mönster

LadyNight sa...

Åh, vad kul det ser ut! Önskar jag hade färgerna hemma, så jag också kunde virka på stört. Himla snällt av dig att dela med dig av mönstret :)

/LadyNight
http://pysselstund.blogspot.com

Ninni sa...

Klart vi hänger med :) det måste vi göra när du är så snäll och bjuder på mönstret. Jag väntar ivrigt på del 3 nu. Kram

Eva sa...

jag hänger på efter helgen.......